A hőség nem mentség: igyon egy pohárkával!

„Igyál sokat fiacskám. Nagy a hőség, könnyű kiszáradni!” – még ma is a fülemben van édes jó nagyanyám sokat hangoztatott mondata. Szerencsére az emberek többségét nem kell biztatni a vízivásra, hiszen a kánikulára egyből erős szomjúságérzettel reagálnak. Ám azok, akiknek nem erős a szomjúsági ingerük, könnyen bajba kerülhetnek egy meleg, nyári napon. Nézzük, hogy kiknek, és miért ajánlott melegen a bő folyadékpótlás a forróságban.

Legyen az fiatal, idős, sportoló, vagy irodai dolgozó, a nyári nagy meleg nem válogat. A hőség eredményeképp az erek kitágulnak, a vérnyomás lemegy, s a fokozott izzadás miatt besűrűsödő vér vérrögképződés veszélyével fenyeget. Pedig senki sem vágyik egy jó kis szívritmuszavarra. Éppen ezért nyáron fokozottan kell figyelni a folyadékpótlásra.

Azt mondja, Ön egészséges, ezért nem kell annyit innia? Nos, hőségben az egészségesek vérnyomása is zuhanni kezd. A vérnyomásesés tünetei: szédülés, ájulás. Ezen pedig az sem segít, ha kávét és alkoholt iszik, hiszen ezek az italok vízhajtó hatásúak. Vagyis, egyrészt növelik a veséken keresztüláramló vér mennyiségét, másrészt a só felszívódását is csökkentik.

Ha melegünk van, izzadunk. Ha izzadunk, abban érintett lesz a szervezet folyadékháztartása. Különösen veszélyeztetett a vérrögképződésre, ha már eleve meszesek az erei. Ekkor ugyanis egy kisebb vérrög is elzárhatja egy rugalmatlanabb falú artériáit. Szív- és érrendszeri betegségben szenvedőknek tehát szinte kötelező a bőséges folyadékfogyasztás.

Az idősekről se feledkezzünk meg. Ők már a korukból kifolyólag is kevésbé érzik a szomjúságot, mint a fiatalabbak, ezért az ő korosztályukból kerül ki a legtöbb kiszáradásos beteg.

A napi penzum 2-3 liternyi folyadék, de azoknak, akik gyakran vizesednek, ödémásodnak, elegendő a 1,5 liter is.

Honnan veheti észre, hogy baj van? A kiszáradás jelei: fáradtság, szédülés és koncentrálóképesség csökkenés. A tünetek észlelésekor ne a kávés, hanem a vizespohár után nyúljon!
Mivel verejtékezéssel sókat (elektrolitokat) is vesztünk, ezért azokat pótolni kell. Igyon káliumot, nátriumot és magnéziumot is tartalmazó vizet!

A hőség az idegrendszert sem kényezteti el: hatására romlik a koncentráció, és a figyelem. Ráadásul a szervezet gyulladásos folyamatai is fellobbanhatnak. Ha a szervezet nem képes küzdeni ellene, ödéma, bőrkiütés, hőgörcs, hőguta is kialakulhat. A hőgörcs tünetei: szédülés, gyengeség, fejfájás, izomfájdalom, ájulás, eszméletvesztés.

A fenti tünetek elkerülése végett ne tegye ki magát hosszan tartó tűző napsütésnek és mindig legyen Önnél víz.

Praktikus vízadagolóink segítségével Ön is feltöltekezhet vízzel!