Sport és vízfogyasztás – mint a borsó, meg a héja

Sport és vízfogyasztás – mint a borsó, meg a héja

Bizonyára mindenki tapasztalta már, hogy amikor sportolunk, vagy nagyobb fizikai igénybevétellel járó tevékenységet végzünk, akkor megnő a folyadékszükségletünk. A jelenség hátterében az ilyenkor fellépő intenzívebb izzadás áll, az így elveszített vizet pedig mindenképpen pótolni kell, ha el akarjuk kerülni a dehidratációt, illetve az egyéb kellemetlen tüneteket.


Bizonyára mindenki tapasztalta már, hogy amikor sportolunk, vagy nagyobb fizikai igénybevétellel járó tevékenységet végzünk, akkor megnő a folyadékszükségletünk. A jelenség hátterében az ilyenkor fellépő intenzívebb izzadás áll, az így elveszített vizet pedig mindenképpen pótolni kell, ha el akarjuk kerülni a dehidratációt, illetve az egyéb kellemetlen tüneteket.

Mitől függ, hogy mennyit igyunk?

Azt, hogy sportolás közben – illetve előtt és után – mennyi folyadékot vegyünk magunkhoz, több tényező is befolyásolja. Nyilvánvalóan nem mindegy, hogy milyen intenzitású mozgást végzünk – egy kényelmes, a tagjainkat kellemesen átmozgató séta közben kevesebb vizet igényel a szervezetünk, mint például a maratoni táv teljesítése során. És ha már hosszútáv-futás, akkor az edzés időtartamára is érdemes kitérni: nem elhanyagolható, hogy fél órát töltünk sportolással, vagy két órán át gyötörjük magunkat, mert az utóbbi esetben jóval többet kell innunk.

Olyan egyéni sajátosságok is szerepet játszanak a folyadék utánpótlásában, mint az izzadás, vannak ugyanis, akik jobban, míg mások kevésbé izzadnak, így nekik vizet sem ugyanannyit kell magukhoz venniük. Végül, de nem utolsósorban a hőmérséklet is meghatározza a vízveszteség mértékét, bár itt nem árt felhívni a figyelmet arra, hogy – ha csak nem muszáj – senki ne a déli órákban, a legnagyobb forróságban induljon el például futni.

Mikor igyunk?

A kérdésre a válasz egy kicsit bonyolultabb, mint gondolnánk, hiszen folyadékot nem csupán sportolás közben kell fogyasztanunk, hanem már azt megelőzően, és akkor is, amikor befejeztük az edzést. Lehetőség szerint a tevékenység megkezdése előtt két-három órával igyunk meg néhány deciliter vizet, hogy felkészítsük magunkat és a szervezetünket a fizikai megterhelésre. A folyadék pótlásáról edzés közben is gondoskodni kell, csakúgy, mint a végeztével – erre szerencsére ma már szinte minden edzőteremben gond nélkül van lehetőségünk, a felállított ballonos vízből bármikor újratölthetjük a kulacsunkat. Használjuk is ki, mert nem csak a folyamatos friss, kiváló minőségű ivóvízhez jutunk hozzá, hanem a hőmérsékletét is mi tudjuk a megfelelő keveréssel szabályozni. Praktikus megoldás, ha sportolás előtt és után is megmérjük a testsúlyunkat, és ennek függvényében viszünk be az edzés végén is jó  minőségű vizet, vagy szükség esetén valamilyen sportitalt.