A kiszáradás veszélyei

A kiszáradás veszélyei

Most, hogy beköszöntött a kánikula, talán még fontosabb, hogy odafigyeljünk a napi folyadékbevitelre. Persze, eleget halljuk mindenhonnan, hogy soha ne induljunk el sehová egy palack víz nélkül, de akkor is gondoskodnunk kell a megfelelő utánpótlásról, ha egy kellemesen légkondicionált irodában, vagy éppen egy orvosi rendelő várójában ülünk.


Most, hogy beköszöntött a kánikula, talán még fontosabb, hogy odafigyeljünk a napi folyadékbevitelre. Persze, eleget halljuk mindenhonnan, hogy soha ne induljunk el sehová egy palack víz nélkül, de akkor is gondoskodnunk kell a megfelelő utánpótlásról, ha egy kellemesen légkondicionált irodában, vagy éppen egy orvosi rendelő várójában ülünk.

A vízveszteség fő okai

Annak, hogy adott idő alatt nagyobb mennyiségű folyadékot veszítünk, mint amennyi a szervezetünk egészséges működéséhez szükséges, több oka lehet. Az egyik természetesen a forróság miatt, vagy az intenzív sportolás következtében fellépő fokozottabb izzadás. A másik tényező, ami felboríthatja a szervezetünk vízháztartását, az egy hányással, hasmenéssel járó fertőzés, betegség. Ezek közül bármelyik is álljon a kiszáradás hátterében, a teendő ugyanaz: azonnal pótolni kell a folyadékot és a létfontosságú nyomelemeket, hiszen enélkül akár életveszélyes állapotok is felléphetnek.

A kiszáradás következményei

Az ember csupán néhány napig képes folyadék nélkül túlélni, de az már eléggé extrém eset, amikor ennyi ideig nem jutunk vízhez. „Normál” esetben a szervezetünk különféle tünetekkel jelzi nekünk, hogy ideje folyadékot vennünk magunkhoz. Ezek a szomjúság, a száraz bőr, a szédülés és a fáradékonyság, a csökkent izzadás, valamint a kevesebb vizelet.

Ha ezekre nem figyelünk oda, és nem cselekszünk időben, akkor olyan súlyos következményekkel számolhatunk, mint a vesék leállása, hallucináció, amennyiben pedig a vízveszteség elér egy bizonyos szintet, akkor a halál. Ijesztően hangzik? Mert az is! 

A kiszáradás megelőzése

Nem kell feltalálni a spanyolviaszt ahhoz, hogy tudjuk, a kiszáradás megelőzésének egyetlen módja, ha elegendő mennyiségű vizet iszunk. A különféle ásványi vizek nagy előnye, hogy a fogyasztásukkal a testünkből távozó ásványi anyagok egy részét is pótolhatjuk, de nyáron számtalan magas víztartalmú gyümölcsből is válogathatunk, mint például a görögdinnye – ami persze nem váltja ki az ajánlott napi 1,5-2 liter folyadékot.