Miért alapvető fontosságú a folyadék utánpótlás?

Az emberi szervezet megfelelő működéséhez létfontosságú az elegendő mennyiségű vízfogyasztás. Az  életkor előrehaladtával, testünk egyre kevesebb vizet tartalmaz. Egy csecsemőé 80 %-ot, egy felnőtté 65-70 %-ot, míg egy idős emberé már csak 50 %-ban tartalmaz vizet. A vízfogyasztás mértékét több tényező befolyásolja: az életkor, a fizikai igénybevétel és a hőmérséklet. 

Egy irodai munkát végző ember kevesebb folyadékot igényel, mint egy aszfaltozó munkás. Már több cikkünkben leírtuk, de nem győzzük hangsúlyozni, hogy szervezetünk naponta 2-2,5 liter folyadékot igényel, intenzív sportolás után (a téli síszezon kezdetével, erre nem árt odafigyelni) akár 3-4 litert is. A legjobb, ha tiszta vízzel pótoljuk az elvesztett ásványi anyagokat és nyomelemeket. Különösen figyeljünk oda az idősekre és a gyermekekre, mert ők kevésbé érzik a szomjúságot, így könnyen kiszáradhatnak. 

A legtöbben alábecsülik a vízivás fontosságát, pedig elengedhetetlen, hogy beiktassuk napi rutinunkba a vízivást. Egy egyszerű, de mégis kiváló módszer, ha nem várjuk meg a szómjúságérzetet, hanem óránként iszunk pár kortyot. Mindig vigyünk magunkkal egy palack vizet és munka közben is tartsunk egyet az asztalunkon. 

A kiszáradás jelei

  • Fejfájás
  • Kimerültség
  • fizikai és szellemi teljesítőképesség csökkenése
  • izomgörcsök
  • fogyókúrák hatékonyságának csökkenése
  • másnaposság, mivel az alkohol vizet von el a szervezetből

Nézzünk meg néhány okot, hogy miért éri meg megfelelő mennyiségű vizet inni

  • Vérünk több, mint 80%-a vizet tartalmaz, ezért vízre van szüksége a vérkeringés megfelelő működéséhez és az új vérsejtek képzéséhez
  • Csontjaink több, mint 20%-a víz, így szükséges az egészséges csontsejtek képzéséhez
  • A vízbevitel megindítja a nyirokkeringést, így a szervezetbe került és ott keletkezett méreganyagokat, melléktermékeket és a felesleges folyadékot kiszorítja
  • A vese, a belek, a bőr és a tüdő megfelelő működését is biztosítja, mivel ezek a szervek is részt vesznek a méreganyagok eltávolításában
  • A víz síkosítja az ízületeket, csökkenti az ízületi fájdalmakat és véd a porckopás ellen
  • Szabályozza az anyagcserét, ezáltal segít kordában tartani a testsúlyt
  • Szabályozza a testhőmérsékletet
  • Biztosítja agyunk és idegrendszerünk számára a megfelelő működést
  • Építi a szöveteket, segítségével jutnak el a létfontosságú tápanyagok sejtjeinkbe
  • Lehetővé teszi a tápanyagok oldását, szállítását és felszívódását, ezáltal csökkenti a kiszáradás veszélyét
  • Szemünk több, mint 95 %-ban tartalmaz vizet, tehát látásunk egészségének megőrzésében is fontos szerepet játszik a víz